sobota 13. února 2016

Kachna s rýží po portugalsku

Kachna s rýží po portugalsku


Dnes si připravíme další tradiční recept portugalské kuchyně a mé hodně oblíbené jídlo: zapečenou kachnu s rýží ARROZ DE PATO (aruž de patu). A jak sami uvidíte, není problém si tento recept připravit ani u nás v Čechách, z nám dobře dostupných surovin. I když výroba této dobroty zabere skoro dvě a půl hodiny, není její příprava ničím moc složitým, jen to prostě chvilku trvá. 

Co budeme potřebovat (na 4 porce):
  • olivový olej 
  • min. 1kg kachních čtvrtek
  • jednu velkou mrkev
  • hřebíček (10 ks)
  • 1 tvrdší klobásu (ideálně portugalské chouriço)
  • lze přidat i bloček sušené šunky (presunto)
  • 2 větší cibule
  • jednu hlavičku česneku
  • bobkový list (2-3 listy)
  • 1 kg rýže (ideálně agulha)
  • pepř, sůl a ideálně lze přidat i sklenku portského vína (červené)

Nejprve si připravíme vývar z kachních čtvrtek:
Do většího hrnce vložíme kachní čtvrtky, klobásu v celku (nebo i blok sušené šunky), 2-3 bobkové listy, na hrubo nakrájenou mrkev, podrcené 3 stroužky česneku a na půlky rozkrojenou větší cibuli, do které zapíchneme 10 hlaviček hřebíčku. Vše zalijeme vodou, přidáme sklenku červeného portského, opepříme a necháme cca 1 hodinu vařit:


Vývar z kachny si slijeme do větší nádoby, kachní čtvrtky i klobásu vyndáme do misky:


Kachní čtvrtky vykostíme a obereme na menší kousíčky. Mezitím na jemno nakrájíme druhou cibuli, kterou necháme v hrnci zpěnit na oleji. Do hrnce přidáme propláchnutou rýži a po chvilce přilijeme i kachní vývar, vaříme a dle potřeby dochutíme solí.


Na dno zapékací mísy uložíme polovinu uvařené rýže, na ní poklademe kousky kachny (a kousky sušené šunky) a vše zakryjeme zbývající rýží. Na vrch poklademe na kolečka pokrájenou uvařenou klobásu a  jedním žloutkem povrch potřeme. 


Vše zapečeme v troubě po dobu cca 20 minut dokud nám okraje nezačnou zlátnout a klobáska neztmavne. Servírujeme a konzumujeme...BOM APETITE!


Závěrem se ještě musím podělit o jeden osobní zážitek, který mám s tímto jídlem spojený: Před lety, když jsem zašel se svými portugalskými přáteli do jedné vyhlášené restaurace v severoportugalském městě VIANA DO CASTELO, jsem v menu zahlédl zapečenou kachnu. Rozhodl jsem se, že objednání jídla nechám na svých portugalštinářských dovednostech, a hlasitě jsem si tedy objednal  ARROZ DE GATO. Vyděšený pohled paní servírky i hlasitý smích přátel, mi jasně signalizoval, že něco není správně. Až pak jsem si uvědomil, jakou chybu jsem to udělal...kachna se portugalsky řekne PATO, osudovou záměnou písmene P za G, jsem tak vytvořil nové jídlo, které by možná bylo k sehnání v čínské, ale nikoliv v portugalské restauraci. Svým nevinným přeřeknutím jsem totiž z kachny PATO udělal kocoura GATO, kocoura s rýží!

Žádné komentáře:

Okomentovat